Når man har en vel fungerende bedrift er det lett å falle inn i et mønster der innovasjonsdriverne er rettet mot produkter, service, interne rutiner og å tilpasse seg den rådende teknologien.
Nye forretningsmodeller dukker gjerne opp i form av helt nye start-ups som har tenkt nytt og "disruptivt" nettopp fordi de ikke er hengt opp i "slik har vi alltid gjort det", "sånn er det i vår bransje" og "det går ikke hos oss" - tanker.
Men det ER mulig også å være innovativ mot sin egen forretningsmodell hevder Gijs vanWulfen. Han reiser verden rundt og holder foredrag i nettopp dette, og har en interessant artikkel, og en enda mer interessant tilnærming, lagt ut på PULSE på LinkedIn.
Jeg lenker til denne her https://www.linkedin.com/pulse/new-approach-business-model-innovation-gijs-van-wulfen med anbefaling om å lese.
Samtidig minner jeg om at vi, Berger Bedriftsutvikling AS, jobber mye nettopp med forretningsmodeller og hvordan tenke "out-of-the-box", så da vet du hvor du kan finne hjelp om du trenger det :-)