Artikkelen er klippet fra Ukeavisen Ledelse)
Begrepet «crowdfunding» betyr at pengene samles inn til prosjekter av potensielle kunder og støttespillere. Fenomenet er på full fart inn i det norske markedet. Det har gründerne i Fønd allerede nytt godt av.
Oslo, 21. november 2013: Tre unge menn står på scenen og holder foredrag om «crowdfunding» for et rekordstort publikum under gründermessen på Ullevål stadion. De forteller at finansieringsmetoden kan gi gründere en mulighet til å få samlet inn nødvendig kapital, kommersialisere og markedsteste produkter og tjenester samt etablere et nettverk for videre vekst.
Daglig leder i Fønd, Alexander Mila Hesby (26), forteller at bedriftens visjon er å bidra til å løfte gode ideer – som kanskje støver ned på en post it-lapp – frem til å bli synlige for markedet. Markedet vil deretter bestemme om det fortjener å se dagens lys.
– Vi var engasjerte gutter som hadde et oppriktig ønske om å få flere gründere til å lykkes. Det var i grunnen hele årsaken til at vi startet Fønd. Vi så et behov for en plattform der vi kunne realisere gode ideer, og få en direkte respons fra markedet. Det ble drivkraften til arbeidet mot å bli den ledende crowdfundingstjenesten i Norge, forteller Hesby.
Verktøykasse
Fønd ble etablert for et år siden. Hesby og medgründerne hadde registrert at crowdfunding har vokst frem til å bli et viktig virkemiddel for blant annet finansiering, produkttesting og prosjektutvikling i andre land. Spesielt i USA blir crowdfunding benyttet til mange ulike prosjekter.
– Vi kjente til Kickstarter, som er en stor aktør på det amerikanske markedet, og så raskt at det ikke fantes noe norsk alternativ. Da bestemte vi oss for å lage en verktøykasse for enklere oppstart for gründere, sier han.
Ved å sette seg inn i hvordan crowdfunding-bedrifter har utviklet seg i utenlandske markeder, har Hesby kunnet registrere at tjenesten ikke bare fungerer som en dugnadsinnsamling av penger, til mer eller mindre nyttige behov. Store firmaer som Samsung bruker crowdfunding som en test av produkter på markedet, før de setter varene i produksjon, forteller Hesby.
– Det er mange grunner til å benytte crowdfunding, ikke bare å samle inn sårt trengte penger til en oppstart av bedrift. I tillegg er det et effektivt virkemiddel for testing av produkter på markedet – langt mer effektivt enn markedsundersøkelser i mange sammenhenger, hevder han.
Får pengene tilbake
Dersom det samles inn nok penger, tas dette som et tegn på at produktet har livets rett.
– Du får en aksept fra markedet, og får tatt temperaturen. Med direkte tall er det dessuten letter å knytte til seg investorer og andre støttespillere. Klarer man ikke å få inn det man har satt seg som mål med kampanjen, får man jo pengene tilbake. Likevel har du ikke tapt. Dersom du ikke får inn alt, kan du få resten av investorer som har tro på produktet eller ideen din. I tillegg kan du, ved å ha fått inn en del penger, få resten i etablererstipend, forklarer han.
Metoden Fønd benytter seg av, er den såkalte «no cure, no pay-metoden», der bedriften som skal gjennomføre et prosjekt selv definerer hvor mye som trengs for å gjennomføre prosjektet. Alle som inviteres til å være med å spytte i noen kroner får kontinuerlig en oversikt over hvordan prosjektet ligger an. Når summen som er samlet inn øker, og nærmer seg maksimalgrensen, får prosjektet ofte et ekstra puff – siden flere får troen på at det blir noe av prosjektet.
– Gründeren har ikke noe å tape, siden pengene blir gitt tilbake til funderne dersom man ikke kommer i mål. Ingen vil at gründere skal påta seg mer gjeld, utdyper Hesby.
Rask respons
20. november 2012 startet Fønd sin egen virksomhet. Responsen lot ikke vente på seg, ifølge Hesby.
– Mange kjenner til crowdfunding, og mange har sikkert vært med og bidratt til veldedige formål, via utenlandske crowdfundingsbedrifter. Vi fikk vårt første prosjekt finansiert i løpet av svært kort tid, og dermed fikk vi også den tilliten i markedet vi trengte, forteller han.
Bedrifter og virksomheter innen veldedighet og sosialt entreprenørskap har vært tidlig ute med å sette i gang prosjekter, der de har benyttet seg av crowdfunding. Årets beste kortfilm under Amandautdelingen 2013, som handlet om livet til en narkoman =Oslo-selger var et slikt prosjekt.
– Filmen Magnus, en vårdag, var en solskinnshistorie både for teamet rundt Magnus og oss. Det er særdeles hyggelig at folk som står på utsiden av samfunnet får muligheten til å bli hørt. Vi var inne i bildet da filmen ble nominert under kortfilmfestivalen i Grimstad. Pengene ble samlet inn, og Magnus kunne dra dit, få vist filmen sin og motta pris, sier han.
Samarbeidet ga også god omtale for bedriften Fønd, noe som har vært viktig i etterkant.
– Vi er avhengig av god omtale, og det er viktig at våre samarbeidspartnere sprer ordet og kan anbefale oss til andre, understreker han.
Mer kunnskap
Ifølge Hesby ser Fønds fremtid lys ut. Foredraget på Gründermessen i Oslo ga to nye prosjekter. Nå jobber de tre gründerne med å skaffe seg enda mer kunnskap og kompetanse om crowdfunding. Flere prosjekter er på vei inn.
– Sett under ett er ikke det skandinaviske markedet særlig utviklet. Vi jobber videre med å vokse i takt med folks kunnskap om det vi driver med. Vi har god tro på at dette blir den nye, dominerende måten å samle inn kapital på, sier han.